929 HD 3,0 V6

#1 von rd_global , 05.05.2011 08:56

Hallo,

mein HD ist als 1992er zwar noch nicht alt genug (nur 19 Jahre), ich
fühle mich aber schon der 929er-Serie wegen diesem Forum zugehörig.

Ich fahre einen 929 HD 3,0 V6 - den direkten Nachfolger der HC-Serie,
damals 04/1992 werksfrisch aus New Jersey importiert. Produktionsort
ist Hiroshima. Den 929 HD gabs in USA, Kanada, Japan, Australien, Neu-
seeland.

Mir ist natürlich klar, daß ich hier höchstens ein oder zwei Mitstreiter
finde, aber ich hatte auch drei 929 HC und kann somit auch ein wenig
mit fachsimpeln.

Grüße
Robert


929 HD 1992 / RX-8 2003

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RE: 929 HD 3,0 V6

#2 von Jay , 05.05.2011 09:28

Hm, der HD, ist das ist dann die Fullsize-Limosinse des "4türer-Coupes" Xedos 9, oder wie?
Ein schönes Auto, hast du denn noch weitere Bilder???

Edit, grad gewikit:

Zitat von Wikipedia.de/Mazda 929
...Bis 1992 wurde der 929 [HC] in Deutschland verkauft, danach wurde auf dem deutschen Markt der Mazda Xedos 9 als Nachfolgemodell angeboten. In Japan, den USA und Australien wurde bis 1998 eine überarbeitete 3,0i Limousine mit 151 kW, der 929 HD, verkauft.

Die Ausstattung umfasste, wie bei japanischen Fahrzeugen dieser Zeit üblich, zahlreiche Ausstattungsdetails. Die Ausstattung des Mazda 929 3,0i V6 beinhaltete elektrische Außenspiegel, Zentralverriegelung, elektrische Fensterheber, Glasschiebedach, Tempomat, eine elektronische Servolenkung, Automatikgetriebe, ABS, Econometer, eine mitlenkende De-Dion Hinterachse, vier von innen belüftete Scheibenbremsen und zahlreiche Kontrolleinheiten für Motor und Gurtsystem.

 
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RE: 929 HD 3,0 V6

#3 von rd_global , 05.05.2011 17:16

Hallo Jay,

Bilder stelle ich zusammen. Fullsize ist der 929 HD genauso
wie der 929 HC - beide kommen mit cirka 4,85 m Länge daher.

Der HD hat mit dem Xedos nur den Schaltknauf der Automatik
gemeinsam, sonst ist er eher ein HC mit rundgebügeltem Blechkleid.

Insbesondere der Antriebsstrang weist starke Ähnlichkeiten mit dem
alten 929er auf, das Differential ist sogar identisch. Das Getriebe ist
vom RX (RA4EL oder RB4EL?), der Motorblock ist ählich HC, nur mit
4 Nockenwellen, 3 Kats und 2 Klopfsensoren obendrauf.

Die Hinterachse ist übrigens eine Raumlenkerachse, keine De-Dion.

Verarbeitung ist bedeutend schlechter als beim HC, viel mehr Kunst-
stoff, ungenaue Spaltmaße usw. Die Mangelliste ist sehr lang.

Der HC war da echt der Höhepunkt der Schöpfungen ...geschraubte
Vollchrom-Zierleisten am Blinker - genial!

Grüße
Robert


929 HD 1992 / RX-8 2003

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RE: 929 HD 3,0 V6

#4 von Jay , 06.05.2011 07:54

Hi Robert,

danke schonmal für die Erklärung, da bin ich echt mal auf die Bilder gespannt.

LG, Jay

 
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RE: 929 HD 3,0 V6

#5 von W-FORML_1 , 06.05.2011 14:35

Hi Robert!

Alter hin oder her: Aufgrund der Seltenheit des HD hier in Europa bist du mit deinem 929 hier genau richtig! In Wien hab ich vor einigen Jahren mal einen weißen HD gesehen. Der war allerdings in nicht ganz so tollem Zustand wie deiner!

Da ich ein 929-Fanatiker bin, würde ich mir irre gern mal einen HD und einen HE live anschauen. Daher sag ich: Pack bitte alle Bilder hier rein, die du von deinem HD hast!

@ Jay: Wenn du in Kuch's Mazda-Buch nachschaust, wirst du sehen, dass der Xedos als "Luxusklasse" gilt und der 929 als "Obere Mittelklasse". Mir wärs umgekehrt auch lieber - einerseits als 929-Fanatiker und andererseits weil ich am Xedos 6 nix luxuriöses find.
Die 929-Reihe ist nach dem HC mit dem HD und dem HE ganz normal weitergebaut worden. Nur sind die beiden nicht mehr nach Europa gekommen. Anscheinend haben sich die vorherigen 929-Generationen nicht gut genug verkauft. Zusätzlich hat Mazda aber die beiden Xedose eingeführt. Warum auch immer...! Ich hätte allerdings auch nix dagegen, wenn der Xedos 9 929 heißen würde - gefällt mir eigentlich recht gut!

 
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RE: 929 HD 3,0 V6

#6 von kkm871 , 18.05.2011 20:17

Zitat von rd_global
Hallo Jay,
Der HD hat mit dem Xedos nur den Schaltknauf der Automatik
gemeinsam, sonst ist er eher ein HC mit rundgebügeltem Blechkleid.

Insbesondere der Antriebsstrang weist starke Ähnlichkeiten mit dem
alten 929er auf, das Differential ist sogar identisch. Das Getriebe ist
vom RX (RA4EL oder RB4EL?), der Motorblock ist ählich HC, nur mit
4 Nockenwellen, 3 Kats und 2 Klopfsensoren obendrauf.

Die Hinterachse ist übrigens eine Raumlenkerachse, keine De-Dion.


Hi, Very nice to see and hear that a nicely kept Mazda HD is on the road in Germany.

I would be very interested in your opinion on the following: As you had 3 HC in the past and has been driving your HD for 19 years you should be the right person to compare the two.

As you write, although they look VERY different, technically they are very similar. But do they also drive simmilarly? How would you compare the two? For example roadholding, steering, comfort etc.

Best regards from Copenhagen, Bo

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RE: 929 HD 3,0 V6

#7 von W-FORML_1 , 18.05.2011 20:52

Zitat von kkm871
For example roadholding, steering, comfort etc.



...and not to forget: the accelerating!!!

 
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RE: 929 HD 3,0 V6

#8 von rd_global , 24.05.2011 13:04

Hi Bo,

thx for your post, I will try to answer your questions as good as possible.

When I purchased the car in 2002 it was in very bad condition. Worn struts,
rusted brake discs, leaking engine, broken interior, broken catalyser, leaky exhaust,
worn knock sensors & lambda sonds, worn crank angle sensor....list was much longer
I had a hard time to recover the car but it never ran as good as the HC.

The HC made 220 kph (with manual gearbox) the HD made 215 (with automatic).
While the HC never showed any temperature problems the HD temperature gauge
made me slow down at high speed >180 kph in hot wheather conditions > 30°C.

The acceleration I was never able to compare up to these days because I recently
found out that the HD had a (very hidden) broken vacuum line so that the VRIS
(variable intake length) never worked. The result was a very low acc rate which I
had assumed to have a a reason in the automatic gearbox.
The HC never surprised me with a burnout, but acc was very good with man. gearbox.

Roadholding ist nearly the same, I felt no differences. The HD is laying a little lower
and gives better curve feeling, but at wet conditions always expect the back to break out.

In winter times I both the HC and HD had to weight up with app. 70 kg stones in the trunk.
Otherwise driving in snow became more the form of guessing than steering. (With 205/225er tires)

Comfort: The HC has velour, the HD leather. After almost 20 years the leather has all
variatons of dirty beige-brown colours but not the original. The velour at the HC´s is
like new. Build your own opinion.

Engine: HC: 220.000 km and the water pump showed some coolant drops.
HD: 160.000 km and I had a total engine loss at highway speed due to a dry
crankshaft bearing. I managed to find a new short block and rebuild the
whole engine. Since these days I know: The JE48 engine wasn´t build for
high speed/rev endurance. 90% of the european HD´s died because of
that failure - ask the wreckers. Thats why they never sold them here, i think.

So, to come to aconclusion: The HC ist the better build car, the HD is the nicer car.

I´d prefer the designers masterpiece of the HD build with the workers devotion of the HC -
a car which was unfortunately never build...

greetings
robert


929 HD 1992 / RX-8 2003

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RE: 929 HD 3,0 V6

#9 von kkm871 , 24.05.2011 18:52

Wenn Sie hier auf Links zu eBay klicken und einen Kauf tätigen, kann dies dazu führen, dass diese Website eine Provision erhält.

Zitat von rd_global
When I purchased the car in 2002 it was in very bad condition.

The JE48 engine wasn´t build for high speed/rev endurance. 90% of the european HD´s died because of that failure - ask the wreckers. Thats why they never sold them here, i think.

So, to come to aconclusion: The HC ist the better build car, the HD is the nicer car.

I´d prefer the designers masterpiece of the HD build with the workers devotion of the HC -
a car which was unfortunately never build...



Hi Robert,
Thanks for your detailed description of the differences between the HC and HD.

You bought your car in 2002 - do you know who imported the car to Europe in 1992, a private person or a dealer?

You wrote that 90% of the European HD's died. Do you mean those for the "general market", like Turkey, Russia and Saudi-Arabia?

When in the past I studied US eBay adds for the HD I noticed that almost all had defective power windows, also your car? Well, today the car is almost extinct in the US and only rarely show up on eBay.

What about spare parts. Do you source them directly from the US?

Best regards from Copenhagen, Bo

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RE: 929 HD 3,0 V6

#10 von rd_global , 24.05.2011 21:30

Hi Bo,

the HD appeared on the global market in spring 1992. As you can read in the wiki
it was never sold officially in europe. The import switched from the HC directly to the
Xedos 9 which was designed totally different to meet demands of european byers.
But this is another story. Several european mazda dealers imported the HD´s by
themselves, for instance in france and a dealer nearby Koblenz as far as i know.

Mine was bought in april 92 in New Jersey by a front man of a huge german auto
manufacturer to ship the car immediately to their headquarter in the south of
germany. Guess what they were interested in - they turned the car inside out -
and a year later they gave it to an employee of the company for official road use.
Nine years later I bought the car from a student who never realized what he was
riding down.

I monitored 9 or 10 cars only on the north european market and made test drive
with 3 HD´s. After all I found 4 of them sold to russia or poland where they died
from corrosion or the explained crankshaft bearing problem. Interpolating the fate
of these cars i assume a much higher number of broken engines in garages allover
europe.

Power windows die from overload of the motor due to dirt and hardened grease.
I never had the problem but the motors are moaning to while moving the window up.
But I am convinced, the motors are the same as in 626 and 323 in these years.

Spare parts I order directly from the US. Recently I bought a junk car in eastern
europe to disassemble it - all the parts I will ever need for a low rate - except the
engine - guess why - worn crankshaft, haha.

greetings,
Robert


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RE: 929 HD 3,0 V6

#11 von W-FORML_1 , 25.05.2011 07:55

Zitat von rd_global
Mine was bought in april 92 in New Jersey by a front man of a huge german auto
manufacturer to ship the car immediately to their headquarter in the south of
germany. Guess what they were interested in - they turned the car inside out -



Which car manufacturer was that? The one with the star or the one with the propeller??

Thanks for the whole information - was very interesting!

 
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RE: 929 HD 3,0 V6

#12 von rd_global , 26.05.2011 12:47

hi folks,

it was the propeller company.

greetings,
Robert


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RE: 929 HD 3,0 V6

#13 von W-FORML_1 , 26.05.2011 13:55

Zitat von rd_global
hi folks,

it was the propeller company.

greetings,
Robert



"Premium manufacturer" learns from Mazda!!!

 
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RE: 929 HD 3,0 V6

#14 von Jay , 26.05.2011 14:36

Drum heissen die ja auch: Bei Mazda Weggeworfen

That's why they are called: "Thrown away by Mazda" (Joke is just working in German, lool above)

 
Jay
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RE: 929 HD 3,0 V6

#15 von kkm871 , 06.06.2011 19:21

Zitat von rd_global
hi folks,

it was the propeller company.

greetings,
Robert


This is not unusual at all, in fact it is the way the car manufacturing industry (and most other indutries I assume) works. When a new competitor product is introduced it is bought and taken apart - who knows, perhaps you could learn something.

BR, Bo

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